Μια “phygital” έκθεση serial ροής που εξελίσσεται και ολοκληρώνεται σε 12 αυτοτελή επεισόδια.
Η έκθεση ΜΥΡΙΑ ΟΣΑ [γ]ραμμένα, ἕν πανίον. 1821-2021 περιλαμβάνει μικρές ιστορίες στο φόντο μιας μεγάλης, με σημείο αναφοράς το ένδυμα, τους μετασχηματισμούς του, τη συμβολική του διάσταση, αλλά και τις πολιτικές και άλλες χρήσεις του από την εποχή της Επανάστασης έως σήμερα.
Μέσα από ενδεικτικά παραδείγματα, όπου διαφορετικές χρονικότητες συνδέονται και ανακατανέμονται, η έκθεση εμπλέκει το χθες με το σήμερα, το τοπικό με το παγκόσμιο, αλλά και το «παραδοσιακό» με τη «μόδα».
Από τη φουστανέλα των αγωνιστών, την «οθωνική» και την ευζωνική εκδοχή της, περνά στην πολυσυζητημένη «αιρετική» παραλλαγή του Mick Jagger, αλλά και σε εκείνη του «Ιάσονα» στη Μήδεια του Μποστ. Από τις γυναίκες του Ζαλόγγου προχωρά έως τα «φιλμικά» και τα άλλα ανάλογά τους, και από τους Μαυροφόρους του Ιερού Λόχου έως την κατ’ εικόνα και καθ΄ομοίωσιν αυτών στολή της φιλαρμονικής του Μεσολογγίου. Παράλληλα, από το οθωμανικό salvar φτάνει μέχρι τη μόδα των bloomers και των spandex, ενώ από τη φιλελληνική μόδα à la Bobelina μέχρι το αναμνηστικό φουλάρι του Οίκου Hermès, προσφέροντας εναλλακτικές και ίσως πέρα από το αναμενόμενο αφηγήσεις.
Με καθοριστική τη συμβολή σύγχρονων εικαστικών, τα θέματα αναπτύσσονται μέσα από έργα Video/Digital Art, όπου παλαιά «υλικά» και αφηγήματα ανακυκλώνονται σε νέες συνθέσεις με απρόσμενες νοηματοδοτήσεις και ενίοτε με συμβολικές προεκτάσεις που αφορούν στη σύγχρονη πραγματικότητα.
Τα έργα, με τη σειρά τους, συνθέτουν μια έκθεση serial ροής που εξελίσσεται και ολοκληρώνεται σε 12 αυτοτελή επεισόδια, το καθένα από αυτά με διαφορετικό σενάριο, με διαφορετικούς πρωταγωνιστές και συντελεστές.
Τα θέματα θα αναρτώνται στον ιστότοπο σαν έργο σε εξέλιξη, κάθε Παρασκευή και ώρα 18.21. Παράλληλα θα διαμοιράζονται μέσα από τη σελίδα facebook και το κανάλι youtube του Μουσείου Ενδυμασίας του Λυκείου των Ελληνίδων, προσκαλώντας το κοινό να «ακολουθήσει» την έκθεση, αλλά και να παρακολουθήσει την εξέλιξή της.
Εφαρμόζοντας ωστόσο, ένα ”phygital“ (physical και digital) μοντέλο ανάπτυξης της έκθεσης, επιλεγμένες θεματικές ενότητες θα παρουσιαστούν και στους χώρους του Μουσείου Ενδυμασίας και του Κεντρικού κτιρίου του Λυκείου των Ελληνίδων, επιτυγχάνοντας τη σύνδεση του φυσικού και του ψηφιακού κόσμου.
Η μείξη - και ενίοτε η αντιστροφή των χρόνων - που επιχειρεί να καλύψει η αφήγηση σε ένα χρονικό ανάπτυγμα 200 ετών (1821-2021), καθώς και ο διάλογος μεταξύ των σύγχρονων καλλιτεχνών και ενός «παραδοσιακού» Μουσείου, ανατρέπει τεχνηέντως τη γραμμική παρουσίαση. Στόχος της έκθεσης δεν είναι να συνοψίσει τη μνήμη ΜΥΡΙΑδων συμβάντων και αξιομνημόνευτων ανθρώπων, ούτε και να αναδείξει το ένδυμα αποκλειστικά και μόνο ως κώδικα (απο)μνημόνευσης του αναπαριστώμενου προσώπου. Αντίθετα, προτείνει νέους τρόπους ανάγνωσης του ιστοριογραφικού λόγου του Εικοσιένα, [γ]ραμμένου με σύγχρονους όρους, σύγχρονο λεξιλόγιο και συντακτικό επάνω στο ΠΑΝΙΟΝ, με τη διττή σημασία της λέξης:
είτε πρόκειται για ένα «κομμάτι ύφασμα», που ανέκαθεν, κάθε φορά που το τύλιγαν, το συνένωναν και το στερέωναν πάνω στο ανθρώπινο σώμα, από δυσδιάστατο πανί χωρίς βάθος αποκτούσε τρεις διαστάσεις, γινόταν ένδυμα και αναλόγως «σήμα κατατεθέν» για κάθε ομάδα,
είτε πρόκειται για τη συναρτώμενη στο πανίον έννοια της επαναστατικής σημαίας ως συμβόλου του αναδυόμενου τότε ανεξάρτητου Ελληνικού κράτους.
Σύλληψη - Επιμέλεια & κείμενα έκθεσης
Η Τάνια Βελίσκου σπούδασε Ιστορία και Αρχαιολογία στο Α.Π.Θ., λαμβάνοντας υποτροφίες από το Κληροδότημα Τσαγκαδά για την επίδοση στα προγράμματα Λαογραφίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας. Με υποτροφία του Ιδρύματος «Μαρίας Χειμαριού» πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές εξειδίκευσης στη Μουσειολογία στο Τμήμα Μουσειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Leicester του Ηνωμένου Βασιλείου.
Έχει συμμετάσχει σε ερευνητικά προγράμματα του Α.Π.Θ. που αφορούν στην τεκμηρίωση και διαχείριση ενδυματολογικών συλλογών, καθώς και σε επιτόπιες λαογραφικές έρευνες στη Β. Ελλάδα. Εργάζεται ως επιμελήτρια στο Μουσείο Ιστορίας της Ελληνικής Ενδυμασίας του Λυκείου των Ελληνίδων, με κύρια καθήκοντα την εκπόνηση μουσειολογικών μελετών, τον μουσειογραφικό σχεδιασμό και την επιμέλεια των θεματικών εκθέσεων. Είναι μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Ενδυμασιολογίας.
Συνεργάστηκαν
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, απ ’όπου έλαβε πτυχία Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών και Ιστορίας- Αρχαιολογίας. Πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές εξειδίκευσης στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης (Ιστορία της Μεσαιωνικής και Νεότερης Τέχνης) και στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο των Βρυξελλών (Τέχνη και Πολιτισμός). Από το Πανεπιστήμιο της Σορβόννης έλαβε μεταπτυχιακό δίπλωμα Ιστορίας ( DEA).
Εργάστηκε στο Υπουργείο Πολιτισμού και διετέλεσε Διευθύντρια Νεώτερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (1997-2011).
Είναι ιδρυτικό μέλος και Πρόεδρος του Ελληνικού Τμήματος του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων ( ICOM).
Η Ζωή Κόνα είναι συντηρήτρια αρχαιοτήτων & έργων τέχνης και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στη διαχείριση πολιτιστικής κληρονομιάς. Η εξειδίκευση της αφορά στη συντήρηση, ανάρτηση, έκθεση και αποθήκευση υφασμάτινων αντικειμένων. Από το 2006 έως το 2015 απασχολήθηκε σε φορείς του ΥΠΠΟΑ, ενώ από το 2016 εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας. Έχει συνεργαστεί με πλήθος μουσείων και πολιτιστικών οργανισμών δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου.
Είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ και έχει παρακολουθήσει πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών Γαλλόφωνης Αφρικανικής Λογοτεχνίας στο Iowa State University, USA. Έχει κάνει μεταφράσεις για τις Εκδόσεις Ίκαρος και Lycabettus Press, για την ΕΡΤ κ.ά. Έχει εργαστεί ως Σύμβουλος Ανάπτυξης στην Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNHCR), στην Ελληνική Προεδρεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2003, καθώς και στην οργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων ΑΘΗΝΑ 2004. Έχει υπηρετήσει ως εκπαιδευτικός σε σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και επί δεκαπενταετία στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, όπου διετέλεσε Προϊσταμένη του Τμήματος Αισθητικής Αγωγής. Είναι Έφορος Εθνικών Ενδυμασιών και μέλος του Δ.Σ. του Λυκείου των Ελληνίδων, καθώς και μέλος Επιτροπών αξιολόγησης καταλληλότητας κινηματογραφικών έργων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Συνέβαλαν επίσης
Γιαννούλα Μπανάσιου
Studio Kominis
Χαρά Δένδια
Συμμετείχε ακόμη μια ομάδα συνεργατών, η συμβολή των οποίων αναφέρεται ειδικά σε κάθε θεματική ενότητα.